Trek de aandacht van recruiters met je Linkedin-profiel

 

Trek de aandacht van de juiste recruiters, met deze 7 makkelijke tips voor je Linkedin-profiel. De coronacrisis zorgt ook voor druk op de arbeidsmarkt. Veel zzp’ers zijn hard op zoek naar opdrachten. Dus zorg dat je opvalt. Besteed juist nu maximale aandacht aan je online zichtbaarheid als werkzoekende.

We geven je 7 makkelijke tips waarmee je je Linkedin-profiel beter vindbaar maakt voor recruiters.

  1. Pas het AIDA-model toe op je Linkedin-profiel
  2. Trek de aandacht van recruiters met een overzichtelijk profiel
  3. Hoe zoeken recruiters naar matches op Linkedin?
  4. Gebruik SEO voor je Linkedin-profiel
  5. Strategisch gebruik van je postcode en werkgebied
  6. Gouden tip: zet mobiele meldingen aan
  7. Benader zelf recruiters

1. Pas het AIDA-model toe op je Linkedin-profiel

Het AIDA-model is een afkorting voor Attention, Interest, Desire en Action. Het is een begrip in de marketingwereld.
‘AIDA’ zijn de stappen die iedereen doorloopt bij het zoeken naar een ‘oplossing’ voor een ‘probleem’ of ‘wens’. Het ‘probleem’ van de recruiter is het vinden van een perfecte kandidaat voor een opdracht.

Zorg dus dat je de recruiter overtuigt met je profiel. Dat doe je zo:

A – Attention
Trek de aandacht met een goede foto, sterke titel (headline) en een krachtige samenvatting (about). Maak gebruik van slimme trefwoorden en SEO in je intro. Zie tips 3 en 4.

I – Interest
Wakker de interesse van de recruiter verder aan met een kort en bondig overzicht van je beschikbaarheid en waardevolste ervaringen. Ook hierin pas je SEO toe. Zie tips 2 en 4.

D – Desire
Vergroot de aantrekkingskracht van je profiel door je ervaringen duidelijk uit te werken en beschrijf behaalde resultaten. Zorg dat je opleidingen en trainingen up-to-date zijn, inclusief diploma’s en certificeringen. Lees tip 5 over ‘strategische locatie’.

A – Action
De recruiter wil actie ondernemen en direct met jou in contact komen. Zorg dat je moeiteloos bereikbaar bent. Via telefoon, e-mail en Linkedin-mail. Zet Linkedin-meldingen aan, ook op je mobiel. Meer hierover in tip 6.
En natuurlijk wacht je niet alleen maar af totdat iemand jouw profiel vindt. Benader zelf ook recruiters. Zie tip 7.

2. Trek de aandacht van recruiters met je Linkedin-profiel

Recruiters zien tientallen profielen per dag, dus zorg dat je opvalt. Trek zo snel mogelijk de aandacht van recruiters met je Linkedin-profiel. Begin met een duidelijke status:

  • direct beschikbaar voor werk;
  • casual aan het zoeken;
  • beschikbaar voor x aantal uren;
  • ik wil een vast contract of werken als zzp’er;
  • type contract maakt me niet uit.

Zorg dat wij in één oogopslag kunnen zien wie je bent, wat je kunt en wat jouw wensen zijn.
Als er iets onduidelijk of onopvallend is op je profiel, dan is de kans groot dat een volgende professional, die wel alles overzichtelijk heeft gepresenteerd, meer opvalt. Op internet en via de Linkedin-help kun je veel informatie vinden over hoe je je profiel technisch kunt optimaliseren.

Wij vertellen je hierna meer over zoekwoorden, het toepassen van SEO in je profiel en strategisch gebruik van je postcode.

3. Hoe zoeken recruiters naar matches op Linkedin?

Als recruiters zoeken we allereerst gewoon met de Boolean search in Linkedin (trefwoord x AND/OR/NOT trefwoord y). Daarna gaan we de gevonden profielen uitgebreid doorlezen en bekijken. Die Boolean-search is een belangrijke eerste selectie. Zorg dus dat jouw profiel een ‘hit’ geeft in die zoekopdracht.

Bijvoorbeeld: wij zoeken een Functioneel Applicatiebeheerder die goed kan communiceren; met 5 jaar ervaring in functioneel applicatiebeheer; 2 jaar ervaring in metadata-migraties; in het bezit van de certificaten ITIL4, BiSL en ASL2.

Ben jij die applicatiebeheerder? Zorg dat je in je profiel, je headline en je samenvatting zeer concrete zoektermen gebruikt. Dat verhoogt je kans op vindbaarheid aanzienlijk.

Dit zou bijvoorbeeld je samenvatting (tekst ‘about’ op een Engelstalig profiel) kunnen zijn:
‘Functioneel applicatiebeheerder sinds 2010 / ITIL, BiSL, ASL, PRINCE / Sociale teamplayer met sterke communicatieskills / Zelfstandig, pragmatisch en stressbestendig.’

>> Lees ook: Investeer juist nu in jezelf en doe een online cursus Scrum, ITIL4 of PRINCE2 (tijdelijk met korting).

4. Gebruik SEO voor je Linkedin-profiel

Ook SEO kun je goed gebruiken op je Linkedin-profiel. Een paar tips:

  • verwerk SEO-zoekwoorden in de kopregel/headline en in je samenvatting/about;
  • kies woorden (synoniemen) die nu populair zijn in jouw werkveld;
  • doe een Google-search naar belangrijke trefwoorden die te maken hebben met jouw werk.

Houd je samenvatting/about kort – twee tot drie regels – zodat we in één oogopslag kunnen zien wie je bent. Dit kun je zien als je Linkedin ‘elevatorpitch’.

Je ervaringen op je profiel zijn belangrijke stukken tekst. Sowieso voor het algoritme van Linkedin. En zeker ook voor ons als recruiters. Wij lezen graag korte, duidelijke beschrijvingen van ervaringen. Bij voorkeur met korte trefwoorden, zodat we er snel doorheen kunnen ‘scannen’. Gebruik hier weer dezelfde SEO-woorden uit je kopregel en samenvatting.

5. Strategisch gebruik van je postcode en werkgebied

Linkedin toont niet zomaar je postcode en woonplaats op je profiel. Jij voert wel een postcode in bij het aanmaken van je profiel. Op basis van die postcode kun je een bijbehorende plaats, regio of groter gebied weergeven.
Het kan handig zijn om een postcode te kiezen die een andere plaats of regio weergeeft dan je woonplaats.

Bijvoorbeeld in deze situatie: je woont in het noorden van Nederland maar vindt het geen probleem om in Den Haag te werken; toevallig heb je in Noordwijk een adres waar je prima kunt verblijven. Voer dan de postcode van Noordwijk of Den Haag in en kies de bijbehorende regio.
Dan ben je ook zichtbaar voor recruiters die professionals zoeken in de buurt van Den Haag.

>> Bekijk de openstaande opdrachten bij Quest4

6. Gouden tip: houd je Linkedin-mail bij en zet meldingen aan

Dat klinkt logisch, maar toch gaat het vaker mis dan je misschien zou verwachten. We krijgen best vaak de reactie: ‘Hoi Quest4, ik lees net jullie bericht; is deze opdracht nog beschikbaar?’ Dan zijn we misschien alweer een week verder…

Veel mensen zetten meldingen van de Linkedin-app op hun mobiel uit. Op zich begrijpelijk, want niet iedereen wil de hele dag meldingen ontvangen van social media.
Maar als je werk zoekt wil je natuurlijk geen meldingen van Linkedin missen. Dus zet je meldingen ook aan in de Linkedin-app op je mobiel.

Kortom: een goed Linkedin-profiel is de eerste stap om je online vindbaarheid voor recruiters te vergroten. Zorg daarna dat je ook goed bereikbaar bent.

7. Benader zelf recruiters: upload je cv bij Quest4

Schrijf je in voor de gepersonaliseerde Job Alert en upload je cv, zodat je in onze Talentpool terecht komt. We werken vanuit de overtuiging dat je je ambities het beste kunt waarmaken als je in je kracht staat. Daar helpen we je bij; onder andere met vakinhoudelijke trainingen en persoonlijke begeleiding bij het opstellen van een sterk cv en opvallend Linkedin-profiel.

Interesse in een nieuwe opdracht, een tijdelijke of vaste baan? Heb je tips nodig voor je cv? Wil je weten hoe je een goede indruk maakt tijdens selectiegesprek of sollicitatiegesprek? Neem contact op met onze recruiters.

>> Lees ook: Hoe maak je een goede indruk in de eerste maanden van je nieuwe baan? 

Geplaatst op 31 maart om 16:59

(Foto: Helena Lopes via Pexels)

Deel dit verhaal:

Inschrijven Job Alert


Je ontvangt beschikbare opdrachten van Quest4 in je mailbox, gebaseerd op de door jou geselecteerde functiegroepen. We verwerken je persoonsgegevens conform ons privacy statement.

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden