Adviseur geometrie en regelgeving | Den Haag

Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2021-1532
Startdatum:
21-06-2021
Verwachte einddatum:
31-12-2021 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
24
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
09-06-2021 11:00
Contactpersoon Quest4:
Winhold Bartelink
Telefoonnummer:
06 – 46 12 98 22

Functieomschrijving

Wij zijn voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op zoek naar een Adviseur geometrie en regelgeving op basis van 24 uur per week. 

Opdrachtgever:
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zorgt voor de wet- en regelgeving voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Deze opgave wordt specifiek ingevuld met het invoeren van de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt het wettelijk instrumentarium om de grote maatschappelijke opgaven zoals energietransitie en klimaatadaptatie vorm te geven. De directie Ruimte en Leefomgeving is primair verantwoordelijk voor het opleveren van het totaalpakket aan wet- en regelgeving voor 1 januari 2022. Deze verantwoordelijkheid wordt enerzijds ingevuld door zelf de wetgevingsproducten op te leveren; anderzijds door vanuit de stelselverantwoordelijkheid mee te werken aan aanvullende wetgevingsproducten waarvoor andere beleidsdomeinen primair de verantwoordelijkheid dragen. Dit alles in nauwe samenwerking met een breed maatschappelijk krachtenveld. Binnen het eigen DG is daarbij speciale aandacht voor zowel invoeringsondersteuning als implementatie van de wetgeving en het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) dat tegelijkertijd wordt ontwikkeld.

Project:
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet biedt Nederland straks één digitaal loket voor de ICT- ondersteuning van de Omgevingswet. Een digitaal loket waar initiatiefnemers en betrokkenen ook snel kunnen zien wat waar mag in de fysieke leefomgeving. Dit is de centrale plek waar alle digitale informatie over de Omgevingswet wordt samengebracht voor de initiatiefnemer uit de vier AMvB’s de omgevingsverordening, projectbesluiten, Nationale Omgevingsvisie, aanwijzings – en toegangsbeperkende besluiten. Het DSO vervangt de bestaande loketten Ruimtelijkeplannen.nl, Omgevingsloket online en Activiteitenbesluit Internet Module (AIM).

Opdrachtomschrijving:
Tot 31 december 2021 zal het Service Team Rijk (STR) van de Directie Ruimte en een reeks wetgevingsproducten met Geometrische Informatie Objecten (GIO’s) dienen aan te leveren voor de regelgeving, die BZK en andere ministeries in de Staatscourant moeten krijgen om de Omgevingswet in werking te laten treden. De STR zal ook de annotaties dienen aan te leveren, die de artikelen koppelen aan hun begrenzingen in de GIOs. Voor het aanleveren van de wetgevingsproducten en GIO’s zal tot 2022 nog veel handwerk noodzakelijk zijn. En bij de eerdere leveringen van wetgeving dit jaar bleken opnieuw bij de weergave van BZK’s wetgevingsproducten veel issues. Issues, waarvoor zoveel mogelijk de STR zelf bij de aanlevering een oplossing dient te vinden. Maar de oplossingen en beperkingen van deze issues vergen ook veel uitleg aan de medewerkers van BZK en de andere ministeries. Het handwerk, het oplossen en uitleggen zal tot het einde van 2021 veel capaciteit vragen, die door het vertrek van verschillende goed ingewerkte medewerkers, waaronder de projectleider annoteren, niet door het huidige serviceteam kan worden opgevangen. De werkpakketten van de vertrekkende medewerkers zullen niet één op een overgenomen worden door anderen, omdat bepaalde werkzaamheden in de komende fase van het project meer en andere minder tijd zullen vragen. Het nu vrijkomende budget moet ingezet worden op het halen van de wetgevingsplanning en het voorbereiden van het bekendmaken van regelgeving na 2022. Deze medewerker zal ingezet worden op de benodigde GIO’s en de noodzakelijke annotaties voor deze GIO’s.

De gevraagde medewerker moet desnoods handmatig of met zelf geprogrammeerde software bestanden geschreven in de computertaal GML kunnen aanpassen voor de bekendmakings – en DSO-software. Daarom heeft BZK een ICT-er nodig. Deze bestanden bevatten begrenzingen bij rijksregelgeving, dus vanwege de mogelijk verreikende juridische of zelfs bestuurlijke gevolgen wil BZK dat deze medewerker de gevolgen van zelfs een geringe slordigheid wel kan overzien. De medewerker moet de code van het bestand kunnen wijzigen wanneer nodig.

Diensten:

  • Controleren en verbeteren van Geografische Informatie Objecten (GIO’s)-bestanden met inbegrip van de annotaties volgens het informatiemodel van de Standaard Officiële Publicaties (STOP);
  • Testen en analyseren afwijkingen van de weergave van BZK’s wetgevingsproducten in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO);
  • Bedenken en implementeren van oplossingen ook het oog op de mogelijkheden van de databases van het DSO;
  • Uitleg aan gebruikers over geografische informatiesystemen (GIS);
  • Ad hoc gevraagd en ongevraagd advies;
  • Onderhouden documentatie van het team over het bewerken van GML’s tot GIO’s.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau;
  • Je beschikt over kennis van de Standaard Officiële Publicaties;
  • Je hebt ten minste vier jaar werkervaring in het ontwerpen en bouwen op het gebied van geografische informatie systemen.

Wensen:

  • Mate waarin je kennis hebt van het geo-portaal van het DSO;
  • Mate waarin je ervaring hebt met bestuurlijke besluitvorming over regelgeving met geometrisch begrensde werkingsgebieden;
  • Mate waarin je kennis hebt van ruimtelijke ordening;
  • Mate waarin je kennis hebt van de noodzakelijke wetgevingsproducten van de Omgevingswet voor het DSO.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Winhold Bartelink bereikbaar op het nummer: 06 – 46 12 98 22. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2021-06-08 11:18:37

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! 👌



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden