Adviseur informatievoorziening | Den Haag

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2020-0643
Startdatum:
30-11-2020
Verwachte einddatum:
22-02-2021 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
22
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
24 Nov 2020 10:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Marco Buitenhuis
Telefoonnummer:
06-29602668

Functieomschrijving

Wij zijn voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken op zoek naar een Senior adviseur informatievoorziening op basis van 22 uur per week. 

Opdrachtgever:
Doc-Direkt is met ingang van 1 januari 2014 de Rijksbrede interne dienstverlener op het gebied van de informatiehuishouding. Met de samenvoeging van het oorspronkelijke Doc-Direkt en voormalig SSO-ECM is een organisatie neergezet die de departementen een integraal pakket van ‘papieren’ en digitale diensten en producten levert.

Opdrachtomschrijving:
De adviseur Informatievoorziening begeleidt de afzonderlijke projecten van RDDI (Actieve Openbaarheid, Di-Stroy, Webarchivering en Email-archivering) in het ontwerp proces en bij de ontwikkeling van handreikingen. De adviseur doet dat verder door mee te denken over en samen te werken aan de afzonderlijke oplossingen.

Tevens speelt de adviseur een belangrijke rol in het borgen en bewaken van de onderlinge samenhang door in het programma en met de projecten te komen tot de ontwikkeling van een logische samenhangende Business en Enterprise architectuur. In het programma bewaakt de adviseur van daaruit de logische en technische samenhang tussen de afzonderlijke producten, oplossingsrichtingen en oplossingen in de informatie & archief-keten en ondersteunt deze bij de effectieve en efficiënte uitvoering van proeftuinen en pilots voor deze projecten.

Omdat het RDDI programma te maken krijgt met bestaande en nieuwe oplossingen en vraagstukken is het belangrijk dat de adviseur in staat is vanuit kennis, ervaring en overzicht het gehele landschap en de sleutelpartijen en -personen daarin te kennen en van daaruit oplossingen samen te brengen, hergebruiken en combineren maar ook aan te vullen met nieuwe tools en technologieën van vandaag de dag om de RDDI speerpunten en doelen te bereiken.

Uitgangspunt voor de adviseur is om met het programma, de projecten, de partners en de departementen gezamenlijk te komen tot een goede ondersteuning van de volledige document-life-cycle van de bron “Creatie en gebruik vanuit departementale Informatie & Documentaire systemen (zoals DMSen, Email, CMSen, etc.) ” tot aan “Openbaarmaking, Archivering en Vernietiging”.

Doel is te komen tot “by design” geautomatiseerde informatie-en archiefoplossingen voor de genoemde projecten en hun vraagstukken. Afhankelijk van de projectbehoefte werkt de architect/adviseur ook direct mee in het projectteam (Actieve Openbaarheid en Di-Stroy).

De Architect/ Adviseur werkt samen met solution architecten van de RDDI projecten, van de (pilot)departementen en van SSC-ICT,  om over de gehele keten de oplossing goed en in samenhang uit te werken, beproeven en vast te leggen in producten en in de (doel)architectuur.

Profiel aspecten:

  • Meer dan 10 jaar ervaring op het werkterrein van Enterprise Content Management;
  • Meer dan 10 jaar aantoonbare ervaring in een inhoudelijke IT strategie/architecten rol in het domein Document Management/ Enterprise Content Management;
  • Ruime ervaring bij meerdere departementen op dit terrein in opdrachten voor de Rijksoverheid;
  • Aantoonbare kennis en ervaring in projecten met de belangrijkste DMS-en (Filenet van IBM, eDocs van Opentext, HP RM van HP, SharePoint van Microsoft en Search engine Idol van HPe/ Microfocus);
  • Kennis van de Wettelijke kaders, regels, standaarden en best-practices van Archivering, Wet Open Overheid en Informatie(Document)-Management en de meest recente ontwikkelingen en inzichten op dit terrein;
  • In staat is het gehele werkveld (Actieve Openbaarheid, Email Archivering, Di-stroy, WebArchivering) van RDDI te kunnen bestrijken en bekend is met de huidige praktijk;
  • Kennis en ervaring in programma’s en projecten bij grotere organisaties en trajecten van 1500+ tot aan 5000+ medewerkers;
  • Kennis en ervaring met het inrichten van Organisatie-overstijgende ketens, netwerken en faciliteiten;
  • Ervaring met het werken in Organisatie-overstijgende en/of Rijksbrede Programma’s als RDDI, waarbij direct ervaring met RDDI en/of haar voorgangers een pré is;
  • Zelfstarter met een relevant eigen netwerk binnen het werkveld van RDDI, zowel aan de kant van afnemende departementen, Rijks(SharedService) partners en de opdracht gevende departementen (OCW en BZK), om opdracht zelfstandig vorm te geven en aan te pakken;
  • Teamplayer in staat om behalve op dit terrein mee te denken over de algehele ontwikkeling van het programma en het leggen van de onderlinge verbanden en raakvlakken zowel vanuit technische architectuur als organisatorisch;
  • Iemand die In staat is om verschillende niveaus (bestuur en werkvloer) te kunnen acteren en de daarvoor relevante vraagstukken te identificeren en communiceren;
  • In staat om uit een rijk instrumentarium, vanuit inhoudelijke deskundigheid uit de techniek, organisatie als proces, vraagstukken op te pakken en tot een aanpak en oplossingen te komen;
  • Iemand die bekend is met de theorie, modellen en ontwikkelingen op dit terrein en van daaruit in staat is boven de materie uit te komen tot praktisch haalbare en effectieve toepassingen.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je beschikt over een diploma op wo-niveau;
  • Je bent beschikbaar gedurende de gevraagde periode;
  • Je beschikt over kennis van Enterprise Content Management;
  • Minimaal 10 jaar werkervaring op het gebied van een inhoudelijke IT strategie/architecten rol in het domein Document Management/ Enterprise Content Management.

Wensen:

  • Je hebt ervaring binnen diverse departementen binnen de Rijksoverheid;
  • Je hebt ervaring in projecten met de belangrijkste DMS-en (Filenet van IBM, eDocs van Opentext, HP RM van HP, SharePoint van Microsoft en Search engine Idol van HPe/ Microfocus);
  • Je voldoet aan de genoemde competenties die vermeldt staan bij Functieomschrijving.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Marco Buitenhuis bereikbaar op het nummer: 06-29602668. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2020-11-23 15:33:18

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! 👌



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden