Applicatie Portfoliomanager | Amsterdam

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Amsterdam
Aanvraagnummer:
A2019-1073
Startdatum:
27-01-2020
Verwachte einddatum:
22-01-2021 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
6 Jan 2020 9:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Wendy van Ooijen
Telefoonnummer:
06 – 29 98 58 99

Functie omschrijving

Quest4 is voor de Gemeente Amsterdam op zoek naar een Applicatie Portfoliomanager voor 36 uur per week.

Functieomschrijving:
Informatievoorziening Ruimte en Economie wil het komend jaar het portfoliomanagement op strategisch niveau ontwikkelen en biedt de uitdaging om het neer te zetten als integraal stuurmiddel voor continue verandering. Als applicatie portfoliomanager heb je de ambitie om dit te realiseren en ben je gedreven om overzicht te creëren op complexe beheer en innovatie vraagstukken. Onder aansturing van de teammanager Functioneel Beheer adviseer je het management van de Informatievoorziening over kansen en risico’s binnen het gemeentelijke applicatielandschap en bewaak je de resultaatgerichtheid van de organisatie in relatie tot de afdelingsdoelen, zodanig dat deze bijdragen aan een effectief en efficiënt applicatielandschap. Je werk samen met collega-portfoliomanagers aan het creëren van bewustzijn in de organisatie over het belang hiervan en organiseert rapportagelijnen richting het management en collega’s in de organisatie. 

Werkzaamheden:
Je ontwikkelt samen met de teammanager Functioneel Beheer een gedragen visie op het applicatie portfoliomanagement ter ondersteuning aan de organisatiedoelen van 2020 en verder.
Je creëert inzicht en overzicht op het applicatieportfolio van de informatievoorziening conform afgesproken stedelijke standaarden. Je ondersteunt de (door)ontwikkeling van de stedelijke standaarden.
Je adviseert het management en accounthouders, verantwoordelijk voor de realisatie van innovatie en beheer, over de kansen en risico’s van het applicatieportfolio.
Je geeft uitvoering aan de portfoliomanagementprocessen en instrueert collega’s binnen de organisatie in het managen van het applicatieportfolio.
Je ziet toe op correcte implementatie van nieuwe informatiesystemen en tijdig onderhoud van bestaande informatiesystemen conform de richtlijnen van portfoliomanagement, en signaleert afwijkingen hierop.
Je rapporteert de voortgang van werkzaamheden aan de teammanager Functioneel Beheer en het management van de informatievoorziening.

Gemeentelijke organisatie:
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadswerken bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s):
Ruim 850.000 inwoners, zeker 150.000 ondernemers en meer dan 20 miljoen toeristen per jaar; het zijn de imposante cijfers van Amsterdam. Daarbij hoort een sterke, wendbare gemeentelijke organisatie. Zo starten we jaarlijks met de bouw van 7.500 woningen. We streven met onze partners naar klimaatneutraliteit in 2050. We creëren een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is. We scheppen een optimaal economisch klimaat. Et cetera. Voor al deze prestaties is een optimale informatievoorziening essentieel en dat weet jij als geen ander. Dankzij jou verstrekken wij de juiste informatie, op het juiste moment, aan de juiste mensen.
 
De IV-eenheid (straks ongeveer 230 fte) verzorgt de informatievoorziening van de dertien directies in het cluster Ruimte en Economie, de drie directies in het cluster Stadsbeheer en de zeven Stadsdelen (in totaal ongeveer 5500 fte). Het applicatie portfoliomanagement is vormgegeven binnen de afdeling Functioneel Beheer van de IV-eenheid. De afdeling werkt in het ruimtelijke domein waar innovatie en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling voorop staat. De afdeling FB bestaat uit 3 teams en voert diverse taken binnen het portfoliomanagement, demandmanagement en beheer uit. Het team met portfoliomanagement bestaat uit ongeveer 23 medewerkers, voornamelijk HBO en academisch opgeleide collega’s.

Functie eisen en wensen

Harde eisen:

  • Minimaal 1 relevante referentie (organisatie – naam contactpersoon – telefoonnummer contactpersoon). Na afstemming met de kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie;
  • Je hebt de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam;
  • Je beschikt minimaal over een academisch werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Je bent spoedig beschikbaar, uiterlijk per 27 januari 2020. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Kennis van verandermanagement en procesoptimalisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Kennis en ervaring met het portfoliomanagementsysteem BlueDolphin. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ervaring met de inrichting en beheren van portfolio’s (applicaties, projecten en producten). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ervaring met diverse rollen binnen de Agile SCRUM-werkmethodiek. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ervaring in een gemeentelijke omgeving, bij voorkeur het ruimtelijk domein. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ervaring met opdrachten binnen het domein van informatievoorziening en digitalisering. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Je bent cijfermatig sterk en ervaring met complexe spreadsheets in Excel. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen:

  • Minimaal 1 jaar werkervaring op het gebied van portfoliomanagement. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ervaring met financiële en contractmanagement processen voor applicaties. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Kennis en ervaring met projectmatig werken. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Competenties:

  • Omgevingsbewust;
  • Analytisch vermogen;
  • Overtuigingskracht;
  • Samenwerken;
  • Initiatief;
  • Resultaatgericht.

Aanvullende informatie

 Opmaak cv

  • In het Nederlands;
  • In word;
  • Maximaal 5 pagina’s.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Wendy van Ooijen bereikbaar op het nummer: 06 – 29 98 58 99. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2019-12-27 13:36:02



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden