Pitstop voor succes
ICT detachering & recruitment

Brand Manager Design | Utrecht

Standplaats:

Utrecht
Aanvraagnummer:
1746
Startdatum:
01-02-2018
Verwachte einddatum:
31-07-2018
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
29-01-2018 16:00
Contactpersoon Quest4:
Wendy van Ooijen
Telefoonnummer:
06 – 29 98 58 99

Functie omschrijving

Afdeling
De Brand Manager Design (BMD) is onderdeel van het team Brand & Design Management, een afdeling binnen Klant Innovatie & Strategie afdeling. Het team is verantwoordelijk voor versterken van de kracht van het reizigers merk NS gedurende de hele reis van de klant met als doel het bevorderen van de merkbeleving onder reizigers met de merkessentie als sturend mechanisme. De scope van het reizigers merk NS is het ‘geel-blauwe’ merk, daar waar het merk NS de reiziger raakt voor, tijdens en na zijn reis.
 
Doel van de functie 
De verantwoordelijkheid van de BMD is het (door)ontwikkelen van Brand Design Guidelines en de aansturing van het designbureau. Op basis van deze richtlijnen en de Branding Strategie (welke reizigers touchpoints krijgen NS branding en in welke mate) worden alle touchpoints vorm gegeven.
 
Verantwoordelijkheden 
De rol van de BDM bestaat hier uit richting geven aan en regie voeren over de branding van de reizigers touchpoints waarbij wordt toegezien op en hulp geboden bij de juiste uitvoering hiervan. De BDM voert de regie over de implementatie van deze merkdesign strategieën : alle 2D/3D touchpoints (zoals treininrichting en -exterieur, bedrijfskleding, OV Servicewinkels, overige vervoersmodaliteiten etc.) in de reis van de klant moeten sensorisch dusdanig beleefd worden dat het de algehele NS merkbeleving versterkt. De daadwerkelijke uitvoering van het design van touchpoints is de verantwoordelijkheid van de interne eigenaren en hun externe partners. Het is de taak van de BDM deze richtlijnen voor het reizigers merk te waarborgen, waardoor er een eenduidige NS signatuur ontstaat in de reis van deur tot deur. Een van de belangrijkste touchpoints bestaat uit het materieel (de treinen), waarbij de BMD verantwoordelijk is voor de vertaling van de Brand Design Guidelines naar een Brand Designbook voor de gehele vloot. En daaruit volgend het designbook per type trein en formule. De BMD laat zich zien als inspirerend expert op gebied van design, en zal door woord en daad het onderwerp design hoog op de agenda van de organisatie plaatsen, als een bepalende, onderscheidende kwaliteit. 
 
Waar ben je goed in?
Samenwerking. Aangezien de budgetten voor de uitvoerende designprogramma’s voornamelijk in de business teams liggen, is goed samenwerken in deze rol van bijzonder belang. De Brand manager Design (BMD) zal overtuigend en inspirerend ruimte en goodwill moeten creëren om, middels de inzet van collega’s, het merk sterk uit te dragen via design. De functie vereist uitstekende communicatieve vaardigheden (mondeling alsook schriftelijk) voor het overbrengen van duidelijke, beknopte en ondubbelzinnige doelstellingen, richtlijnen en adviezen met betrekking tot merkdesign, naar alle lagen van de organisatie en externe partners. 
Kerncompetenties: Overtuigen en Beinvloeden / Relaties bouwen en Netwerken; Design. De BMD is een expert op het gebied van design. Daarnaast heeft hij/zij goed begrip van de volledige marketing mix, teneinde de rol van het merk, en van design in het bijzonder, in de realiteit van commercie te kunnen plaatsen en de vertaling naar een grote verscheidenheid aan touchpoints te kunnen maken. Hij / zij heeft een aantoonbare staat van dienst van het inzetten van design om merken te helpen groeien. De kandidaat is niet alleen inhoudelijk kundig op gebied van design, maar beschikt ook over de vaardigheid om deze kennis over te brengen op collega’s, om zodoende betere beslissingen omtrent vormgeving te realiseren via anderen. Hij/zij is up-to-date van de laatste trends en best-practices op het gebied van merkdesign, en heeft een sterk extern netwerk in dit expertise domein. 
 
Kerncompetenties: Ondernemend en Commercieel Denken / Resultaten leveren en aan de verwachting van de klant voldoen; Strategie: De BMD heeft het vermogen om strategisch naar vormgeving te kijken, en om over een lange termijn te plannen hoe de merkbeleving middels design versterkt kan worden. Kerncompetenties: Strategieën en Concepten formuleren. 
 
Hier ga je werken
Binnen de NS organisatie is de bedrijfstak Commercie & Ontwikkeling verantwoordelijk voor de ontwikkel-, verkoop- en marketingactiviteiten van NS De afdeling Klant Innovatie & Strategie (KI&S) is binnen Commercie de richtende partij om de NS’ organisatiedoelstellingen te behalen, en specificeert initiatieven voor de NS organisatie vanuit klantinzichten. Klant Innovatie & Strategie heeft als scope om op middellange termijn het Algemeen Oordeel van reizigers over NS te verhogen, door iedere treinreiziger een persoonlijke en drempelloze klantreis te laten ervaren. KI&S doet dit door (1) het combineren klantinzichten en behoeften, (2) consistent te werken vanuit eenzelfde merkidee, en (3) het volgen, anticiperen en inspelen op ontwikkelingen in de markt. Vijf afdelingen vormen KI&S: (1) Brandmanagement werkt aan een merk gedreven organisatie; (2) Customer Experience werkt aan het bepalen en verzilveren van de verbeterpotentie vanuit Algemeen Oordeel in de gehele klantreis; (3) Proposities & Pricing werkt aan het ontwikkelen en verbeteren van reisproposities; (4) Distributiemanagement & Partnerships werkt continue aan de invulling van de optimale distributiemix & partnerships; (5) Concept Development ontwerpt de (digitale) 9+ klantreis van de toekomst, waarbij innovatie gekoppeld wordt aan de klantbehoeften.

Functie eisen

  • Je beschikt over een afgeronde HBO of WO opleiding;
  • De BDM kan regie voeren op 2D/3D touchpoints (zoals treininrichting en -exterieur, bedrijfskleding, OV Servicewinkels, overige vervoersmodaliteiten etc.);
  • De kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden (mondeling alsook schriftelijk) voor het overbrengen van duidelijke, beknopte en ondubbelzinnige doelstellingen, richtlijnen en adviezen met betrekking tot merkdesign, naar alle lagen van de organisatie en externe partners;
  • De kandidaat heeft ervaring met de combinatie techniek en brand user experience.

De kernwaarden van NS zijn proactief, verbindend, vakkundig en gastvrij.
 

Aanvullende informatie

CV in het Nederlands, word en max 5 pagina’s

Gedurende de opdracht komt kandidaat in dienst van Quest4

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Wendy van Ooijen bereikbaar op het nummer: 06 – 29 98 58 99. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2018-01-26 07:15:47



Aanmelden voor functie

Aanmelden voor functie
Sleep je bestanden hierheen, of klik hier om ze te selecteren Kies bestand
Maximale uploadgrootte: 67.11MB
Status : Gesloten

Zoek opdrachten via Quest4

Aanmelden Job Alert

Plaats een opdracht op Quest4

Plaats een opdracht