Pitstop voor ambities
Detachering & recruitment

Enterprise Lead Architect | Den Haag

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2019-1040
Startdatum:
01-01-2020
Verwachte einddatum:
01-10-2020
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
12 Dec 2019 9:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Wendy van Ooijen
Telefoonnummer:
06 – 29 98 58 99

Functie omschrijving

Wij zijn voor het Ministerie van Algemene Zaken op zoek naar een Enterprise Lead Architect voor 36 uur per week. 

Onderdeel van het programma zijn de ontwikkeling en inrichting van de nieuwe werkplek. En daarnaast – in samenhang met de migratie naar de Windows10 en Office 2016/2019 en de migratie van diverse (kantoor)applicaties- de upgrade van het documentmanagement systeem. Gedegen afstemming met de lijn is onderdeel van het project. De architect van AZ Next stelt de architecturele kaders van AZ Next op. Hij/zij stelt samen met de programmamanager en projectleider een realistische planning op, waarop strakke sturing plaats vindt. Het project wordt conform PRINCE2, TOGAF en additionele methodieken uitgevoerd. De bedoeling is om de bouw van de werkplek, de migratie naar de courante recente Windows en office versies en de upgrade van het documentmanagementsysteem in 2020 gereed te hebben.

Wat zoeken wij:
Je hebt ruime ervaring met het ontwikkelen van werkplekken, het migreren van het besturingssysteem Windows en vervangingen van ICT infrastructuren. Ervaring rond het daarbij gelijktijdig (laten) upgraden van een met Office verweven documentmanagementsysteem (deelproject van het programma), wordt als een grote pré beschouwd. Naast bovenstaande is architectonische kennis noodzakelijk voor aankomende verhuizingen. Hierbij is datacenterontwerp noodzakelijk, waarbij het uitgangspunt is dat landingsplatforms (servers, storage, failover, backup) gestalte moeten krijgen om het applicatielandschap te kunnen faciliteren. Dit deel van de rol vraagt een helicopterview over de gehele infrastructuur, waarbij optimalisaties kunnen worden vertaald naar concrete (deel-)projecten en changes. De AZ omgevingen verwerken informatie tot op het hoogste rubricerings-niveau.

Concrete werkzaamheden zijn onder meer:

  • Je bent verantwoordelijk voor het inventariseren van functionele eisen en vertalen van de verwachtingen naar een high level design op het gebied van netwerken, storage, datacenters en werkplek omgevingen;
  • Je schakelt met verschillende gesprekspartners, om draagvlak te creëren voor de toepassing of implementatie van diverse producten en diensten binnen de klantomgeving;
  • Je brengt, aan de hand van het beschikbare budget, de technische mogelijkheden bij de klant in kaart, om zo processen vorm te geven;
  • Samen met de interne organisatie geef je vorm aan de oplevering van de tijdelijke en nieuwe IT-infrastructuur;
  • In jouw rol van ICT architect geef jij de route aan bij de realisatie en ontwikkeling van – grootschalige- ICT projecten op het gebied van IT infrastructuur;
  • Jij stemt met de interne organisatie en CISO af over de ontwerpen, principes en afspraken;
  • Je kunt samen met applicatie-architecten de diensten goed toepassen in een ontwerp voor de complexe bedrijfsprocessen van Ministerie van Algemene Zaken;
  • Daarnaast geef je sturing aan de architectuur, roadmaps en productplannen van de afdeling. De aandachtgebieden van de architecten in het team worden in onderling overleg verdeeld over de infrastructuur, domeinen en platformen, hardware, software en middleware;
  • Tijdens de ontwikkeling zie je toe op naleving van de architectuur-principes en ontwerpen welke je grotendeels zelf opstelt. Jouw architectuur invulling is een gezonde mix van conceptueel denken en pragmatiek. Hierbij werk je vanuit een duidelijke visie die je helder en duidelijk kunt beschrijven en presenteren. Met jouw aanstekelijk enthousiasme en inlevingsvermogen neem je collega’s en interne klanten mee in de best passende concepten of ontwikkelingen;
  • Als IT-architect zorg je voor kennisdeling, vastlegging en verzorg je regelmatig presentaties over onze architectuurproducten, waar je anderen voor weet te enthousiasmeren. Je beschikt dan ook over aantoonbare vakinhoudelijke kennis en kunde én van producten (o.a. VDI concepten maar ook storage etc.) van de marktleiders binnen jouw vakgebied;
  • Je bent uitstekend in staat om in goed Nederlands zowel schriftelijk als mondeling verantwoording af te leggen over de gemaakt en te maken keuzes.

Het Ministerie van Algemene Zaken heeft een ICT afdeling welke verantwoordelijk is voor de ICT faciliteiten en voorzieningen om het primaire proces van het Ministerie en haar afdelingen te ondersteunen. Deze ICT afdeling levert front- en backend computing op alle infrastructurele vlakken. Daar waar aan de gebruikerskant (front end) behoefte is aan vervanging en nieuwe functionaliteiten, staat de gehele omgeving aan de vooravond van een verhuizing vanwege de aanstaande renovatie van het Binnenhof waar dit Ministerie (o.a.) gehuisvest is. Binnen dit kader is er behoefte aan een (Enterprise) Lead Architect die de projecten ter verwezenlijking van bovenstaande ondersteund met architectuurkaders en adviezen welke de omgeving standaardiseren doch flexibel maken / houden met oog voor de toekomst.

Binnen de context van AZ worden verschillende werkplekken aangeboden. De wens is om deze werkplekken zoveel mogelijk gelijk te standaardiseren zodat het beheer vereenvoudigd wordt (Agile/Lean inrichting). De meest gebruikte (basis)werkplek wordt door ongeveer 450 eindgebruikers gebruikt. Er zullen plusminus 200 applicaties gemigreerd moeten worden. De invoering van courante Office versie en Windows 10 heeft een grote impact op het gebruikte documentmanagementsysteem.Tevens betreft het een grote (zichtbare) verandering voor de beheerorganisatie waarop zij voorbereid moeten worden. Er wordt gekozen voor een integrale aanpak van zowel de Windows en Office migratie als de vereiste upgrade van het documentmanagementsysteem.
Op deze functie is een AIVD-A screening van toepassing. Deze is verplicht. Ben je reeds gescreend door de AIVD of MIVD geef dit dan in een vroeg stadium aan. Dit kan de herscreening wellicht bevorderen.

De directie:
Bedrijfsvoering levert binnen het ministerie van Algemene Zaken dienstverlening op alle PIOFAH terreinen: Personeel, Informatievoorziening/ICT, Organisatie, Financiën/Inkoop, Administratieve Organisatie, en Huisvesting/Gebouwenbeheer/Facilitair. In nauwe samenwerking met de directie Financieel- Economische Zaken en de rijksbrede Shared Service Organisaties ondersteunt de directie Bedrijfsvoering het primaire proces van het ministerie van Algemene Zaken zo goed mogelijk. Snel, flexibel en kostenbewust en rechtmatig handelen staan hierbij voorop.

Functie eisen en wensen

Harde eisen:

  • Je dient voor de duur van het project in loondienst bij Quest4; 
  • Service Design;
  • Actuele certificeringen op het gebied van Enterprise architecture en ICT architecturen;
  • Ervaring met het werken, bewaken, sturen op resultaten conform beheerprocessen op basis van ITIL of ISM;
  • Aantoonbaar HBO/ academisch werk- en denk niveau (8 jaar);
  • Ervaring met het ontwerpen van ICT infrastructuren waarin informatie verwerkt wordt waarop het hoogste (6 jaar);
  • Rubriceringsniveau van toepassing kan zijn;
  • Aantoonbare ruime ervaring met het opstellen en implementeren van Enterprise en ICT architecturen (o.b.v. TOGAF;
  • Archimate en/ of Rijksoverheid architecturenprincipes) zoals werkplekconcepten, storage, datacenter etc.incl. de (6 jaar);
  • Bijbehorende advisering op diverse niveaus van de organisatie. Dit heb je reeds gedaan binnen middelgrote (overheids-) organisaties of Rijksoverheid.

Wensen:

  • Kennis en ervaring met het beheer van Microsoft Windows omgevingen;
  • Kennis van Topdesk is een pré;
  • In het bezit van Rijbewijs B;
  • Ervaring met integreren van documentmanagementsystemen in kantoorapplicaties (deelproject van het programma), wordt als een grote pré beschouwd;
  • Ervaring met server-, applicatiemigraties en upgrades;
  • Ervaring met het releasematig adopteren van applicaties en inbedding daarvan in beheer;
  • Ervaring met de rijksoverheidsomgeving dan wel vergelijkbare werkomgevingen;
  • Ruime kennis en ervaring met beheermethodieken (ervaring met de processen conform de Integrated Service Management (ISM) filosofie is een pré);
  • Ervaring met technieken als: Prince2e2, lean, Agile, scrum, SAFe.

Competenties:

  • Enthousiaste, communicatief vaardige, flexibele persoon;
  • Stressbestendig; Initiatief; Creativiteit Klantgerichtheid; Samenwerken; Analyseren; Communiceren op basis van feiten;
  • Nederlandse taal in woord en geschrift zeer machtig. Communicatief zeer vaardig zijn in woord en geschrift in de Nederlandse taal; 
  • Je bent een verbinder;
  • Voldoende oog voor het klant en eindgebruikers belang.

Aanvullende informatie

 Opmaak cv

  • In het Nederlands;
  • In word;
  • Maximaal 5 pagina’s.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Wendy van Ooijen bereikbaar op het nummer: 06 – 29 98 58 99. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2019-12-10 14:54:48



Status : Gesloten

Aanmelden voor functie

Aanmelden voor functie
NeeJa
Maximale uploadgrootte: 5MB

Conform de AVG-wetgeving verwijzen wij naar ons privacy statement.

Zoek opdrachten via Quest4

Aanmelden Job Alert

Wordt gevonden door Quest4

CV aanbieden