Functioneel Beheerder Geografisch Informatie Systeem (GIS) | Den Haag

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2020-0601
Startdatum:
01-01-2021
Verwachte einddatum:
01-01-2023 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
10 Nov 2020 10:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Winhold Bartelink
Telefoonnummer:
06 – 46 12 98 22

Functieomschrijving

Wij zijn voor op zoek naar een Functioneel Beheerder Geografisch InformatieSysteem (GIS) op basis van 36 uur per week. 

Project en Opdrachtomschrijving:
Binnen het Rijksvastgoedbedrijf worden de taken voor het beheer van informatiesystemen onderverdeeld in drie categorieën: functioneel beheer, applicatiebeheer en technisch beheer. Het functioneel beheer is geplaatst aan de gebruikerszijde (vraagzijde) van de organisatie bij de afdeling Proces- en Informatiemanagement (PIM).

Voor het uitvoeren van het functioneel beheer van de informatiesystemen die nodig zijn ter ondersteuning van het Rijksvastgoedbedrijf worden een aantal domeinen onderscheiden op basis van de specifieke benodigde kennis en expertise:

  • PORT (Portalen);
  • BILI (Business & Location Intelligence);
  • DDB (Digitaal Document Beheer);
  • BADM (Bedrijfsadministratie, Oracle)
  • Centrale Vastgoedregistratie (Kernregistratie vastgoed);
  • GIS (Geografische Informatie);
  • BWI (Bouwwerk informatie, CAD);
  • IWM (Integrated Workplace Management);
  • IMK (Informatie Makelaar);
  • Generiek (oa kantoorautomatisering, beheertools). 

Deze disciplines ondersteunen meerdere bedrijfsprocessen en omvatten de ondersteuning door meerdere applicaties. In deze opdracht ligt de focus op GIS. 

Als functioneel beheerder met de focus op het analyseren van ruimtelijke data stel je vanuit je specialisatie nieuwe of aangepaste analyses binnen de informatievoorziening beschikbaar. Bij het uitvoeren van deze taken zorg je voor aansluiting van de belangen van de business bij de mogelijkheden van de ICT.

Beschrijving werkzaamheden opdracht FB IMK:

De FB-er GIS voert onder meer de volgende werkzaamheden uit:

  • Adviseren en ondersteunen bij het specificeren van de behoefte aan nieuwe of aangepaste functionaliteit binnen de Centrale Vastgoed Registratie (CVR);
  • Adviseren over en vastleggen van analyses van ruimtelijke data aan de gebruikers en de mogelijkheden voor aanpassing daarvan;
  • Meedenken met projecten over de mogelijkheden van GIS-analyses;
  • Optimaliseren van de informatievoorziening voor ruimtelijke data;
  • Combineren ruimtelijk en administratieve data zoals gevraagd vanuit projecten;
  • Formuleren van de veranderingsmogelijkheden in de informatievoorziening volgens standaarden;
  • Maken van functionele impactanalyses voor nieuwe of aan te passen functionaliteit op een uniforme wijze;
  • Verzorgen van instructies/opleidingen aan gebruikers;
  • Maken van acceptatietestplannen op een uniforme wijze;
  • Coördineren van gebruikersacceptatietesten en uitvoeren van functionele acceptatietesten;
  • Opstellen van handleidingen en gebruiksinstructies op een uniforme wijze;
  • Verstrekken van ad-hoc informatie aan de gebruikersorganisatie;
  • Organiseren en voorzitten van gebruikers overleggen;
  • Meewerken aan het continue verbeteren van het vakgebied van functioneel beheer. 

Opdrachtgever:
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) maakt integraal deel uit van de Rijksoverheid en valt onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en heeft daarbinnen een aantal specifieke taken op vastgoedgebied. Daarom maakt het RVB maximaal gebruik van de voorzieningen die vanuit DGOBR rijksbreed geleverd worden aan de rijksonderdelen, zoals is opgedragen door de ministerraad met de vaststelling van de Hervormingsagenda Rijksdienst. RVB betrekt alle ICT-diensten van het SSC-ICT die niet specifiek voor ondersteuning van de vastgoedprocessen zijn ingericht. Voor de vastgoed specifieke diensten wordt een ‘leveringsketen’ ontwikkeld waarin SSC-ICT de beschikbaarstelling van de ICT voorzieningen levert, en het RVB de proces specifieke configuraties beheert. Hiermee kan het RVB haar eigen verantwoordelijkheid voor het voortbrengingsproces in het vastgoeddomein van de rijksoverheid borgen. Bij het inrichten van de vastgoed gerelateerde ICT systemen voor het RVB zijn de RVB processen en de bruikbaarheid van de toepassingen richtinggevend. 

Binnen het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) vindt, naar aanleiding van de fusie van 4 organisaties, een groot project plaats om de bedrijfsspecifieke processen en systemen te harmoniseren in het programma Harmonisatie Applicaties en RijksvastgoedProcessen (HARP). Doel hiervan is om voor het RVB vanuit de oude situatie met 4 proces- en applicatielandschappen, een processtructuur in te richten die integraal ondersteund wordt met een passend applicatielandschap dat onder Enterprise architectuur wordt ingericht.

Na afronding van het programma Harmonisatie Applicaties en RijksvastgoedProcessen (HARP) beschikt het RVB over 1 integrale bedrijfsprocesstructuur die ondersteund wordt door 1 integraal applicatielandschap waarin alle vastgoed gerelateerde applicaties in onderlinge samenhang zodanig in gebruik zijn dat ze de bedrijfsprocessen maximaal ondersteunen. 

Directie:
De directie Portefeuillestrategie & Portefeuillemanagement verbindt departementen, beleidsmakers, vastgoedhoudende diensten, medeoverheden en maatschappelijke organisaties met het Rijksvastgoedbedrijf op strategisch niveau. De vastgoedportefeuille van het Rijksvastgoedbedrijf is daarbij leidend.

Afdeling & team:
Binnen het Rijksvastgoedbedrijf vormt informatievoorziening een belangrijk onderdeel van de organisatie. De bedrijfsprocesarchitectuur en de daarbij behorende integrale informatievoorziening vormt het zenuwstelsel voor een slagvaardig, efficiënt en innoverend Rijksvastgoedbedrijf. Binnen het Rijksvastgoedbedrijf is de afdeling Proces- en Informatiemanagement (PIM) verantwoordelijk voor:

  • Het bepalen en vaststellen van het informatiebeleid/ informatiestrategie;
  • Het adviseren en begeleiden bij het vaststellen van de processen;
  • Het ontwikkelen van de enterprise-architectuur;
  • Het uitvoeren van het functioneel beheer van alle informatiesystemen die binnen het RVB worden toegepast;
  • Het inrichten van het kwaliteitsmanagement RVB;
  • Verantwoordelijk voor de integrale beveiliging;
  • Het ophalen, bewerken en leveren van kaders voor het RVB. Hoe zien ze eruit, hoe goed zijn ze omschreven en hoe uitvoerbaar zijn ze?
  • Het adviseren over de juiste managementinformatie om te sturen en te verantwoorden, in nauwe samenspraak met de andere directies. 

Naast interne bedrijfsprocessen en informatiebehoefte werkt het Rijksvastgoedbedrijf in een procesketen die in strategisch opzicht gerelateerd is aan de vastgoedportefeuille. Ook op tactisch en operationeel niveau wordt informatie gedeeld met beleidsmakers, andere diensten, gebruikers en leveranciers. Hiervoor verzorgt de afdeling PIM de ontwikkeling van informatiebeleid in brede zin. 

Het werk van de afdeling PIM speelt zich af aan de vraagzijde van de informatiebehoefte. Er is een nauwe samenwerking met de afdeling ICT van de directie Financiën en Bestuursadvisering, waar de aanbodzijde van informatievoorzieningen wordt geborgd, al dan niet door regievoering op ICT-dienstverleners. Tot slot zorgt de afdeling voor inhoudelijke verantwoording en vertegenwoordiging naar het kerndepartement. 

Het functioneel beheer wordt uitgevoerd binnen het team Functioneel beheer onder aansturing van een teamcoördinator. Binnen de afdeling PIM wordt nauw samengewerkt met de overige teams waarbij het team Regie op Realisatie de regie voert op de realisatie van de behoeften aan nieuwe en aangepaste functionaliteit in de informatievoorziening.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je beschikt over minimaal hbo werk- en denkniveau in een voor deze opdracht relevante richting, Informatietechnologie, Geodesie, GIS, Aardwetenschappen, Ruimtelijke Ordening en/of (fysische/sociale) Geografie;
  • Je bent beschikbaar gedurende de gevraagde periode (vanaf 1 januari 2021);
  • Je hebt specifieke aantoonbare ervaring met de applicaties van ESRI en de open sources applicaties QGIS en Heron;
  • Je beschikt over kennis en ervaring van functioneel beheer GIS bij een rijksoverheidsorganisatie;
  • Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met BiSL, ITIL, Scrum, Agile.

Wensen:

  • Je hebt kennis en ervaring heeft met BiSL, ITIL, Scrum, Agile;
  • Je hebt ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever;
  • Je beschikt over de competenties en vaardigheden met CVR en de applicaties GIS- en KRV webschermen en ArcGIS. Dit dient middels concrete voorbeelden duidelijk te blijken uit de aanbieding, de motivatie en/of tijdens het sollicitatiegesprek;
  • Je hebt ervaring met het gebruik van QGIS en de GIS Viewer bij een Rijksoverheidsorganisatie;
  • Je hebt aantoonbare ervaring binnen het informatiedomein van CVR; Centrale Vastgoed Registratie.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Winhold Bartelink bereikbaar op het nummer: 06 – 46 12 98 22. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2020-11-09 15:01:55



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden