Migratiemanager | Amsterdam

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Amsterdam
Aanvraagnummer:
A2020-0716
Startdatum:
01-02-2021
Verwachte einddatum:
31-01-2022 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
23 Dec 2020 8:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Marco Buitenhuis
Telefoonnummer:
06-29602668

Functieomschrijving

Wij zijn voor de Gemeente Amsterdam op zoek naar een Migratiemanager op basis van 36 uur per week.

Functieomschrijving:
De functie/werkzaamheden in het kort:
Om concreet invulling te geven aan deze doelstellingen is de Gemeente Amsterdam een programma gestart met als doelstelling om per 31 december 2021 alle business- en infrafunctionaliteiten niet meer te hosten in datacenter van de Gemeente Amsterdam (in Amstel 1).

Er zijn drie wegen waarlangs dit moet worden gerealiseerd:

1) het (laten) overbrengen van de applicatie naar de Cloud;
2) het laten overbrengen van de te continueren applicaties naar het zogenaamde HenT platform van KPN;
3) het opruimen van een applicatie voor 31 december 2021.

In scope van het programma is het migreren van (doel)applicaties business en ICT inclusief het uitvoeren van platform (en indien noodzakelijk application) life cycle management. Niet in scope van het programma is het sluiten/ontmantelen van DC Amstel 1 (door ICT – CCTAB en Hosting, en Facilitair) en het ontwikkelen van zelfbouw applicaties op het Public Cloud based platform als vervanging van bestaande applicaties.

Voor de migratie is de Gemeente Amsterdam op zoek naar een migratiemanager. Hij/zij gaat onderdeel uitmaken van het transitie- en migratieteam dat onder leiding staat van een programmamanager.

Opdrachtomschrijving:
De opdracht betreft het begeleiden van de migratie van bedrijfsapplicaties naar het datacenter van de leverancier van de Gemeente Amsterdam. Hieronder vallen de volgende taken en verantwoordelijkheden:

  • In samenwerking met de functioneel beheerders, technisch applicatiebeheerders, (keten)informatiemanagers, etc. de applicatie-intakes voorbereideing;
  • In samenwerking met de migratieconsultants van de leverancier uitvoeren van de applicatie-intakes;
  • Het analyseren van en adviseren over de te volgen migratiestrategie per applicatie;
  • Het ondersteunen van het besluitvormingsproces met applicatie-eigenaren en IV managers;
  • Na besluitvorming regisseren van de uitvoering van de applicatiemigraties, denk aan:
    – het beoordelen van het migratieplan, de migratiedraaiboeken, master test plan en de testplannen;
    – het rapporteren over de voortgang van de opbouw van de nieuwe infrastructuur en de applicatiemigraties door de leverancier;
    – het managen van de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd door de interne organisatie (packages, installeren, testen, etc.); 
    – het toezien op het in beheer nemen van de applicaties bij de leverancier. De migratiemanager rapporteert wekelijks over de voortgang, risico’s en maatregelen.

Als migratiemanager heb je te maken met een groot aantal spelers, denk aan de infraleverancier, de applicatie-eigenaren, de product owners, de informatie architecten, functioneel beheerders, technisch applicatiebeheerder en diverse derde partijen (bv. Applicatieleveranciers).

Profiel:
De migratiemanager heeft een passie voor techniek en verandering. De ideale kandidaat is resultaatgericht, creatief, beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en weet mensen aan het doel te binden. Hij/zij heeft een sterke drive om resultaten binnen de gestelde limieten van tijd, budget en kwaliteit te halen en weet met zijn/haar pragmatische aanpak snel de juiste mensen (van alle stakeholders in het migratietraject) om tafel te krijgen om problemen te adresseren en besluiten te vormen. Tevens heeft de kandidaat aantoonbare ervaring in politiek gevoelige en complexe omgevingen. De kandidaat dient stevig in zijn/haar schoenen te staan, zijn/haar scope goed te kunnen bewaken en te kunnen acteren volgens het motto “deadlines don’t move”. Tegelijkertijd dient hij/zij zich als een kameleon aan te kunnen passen aan de verschillende stakeholder waarmee hij/zij te maken krijgt.

Gemeentelijke organisatie:
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. 

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je dient minimaal 1 relevante referentie op te geven. Vul in: organisatie – naam contactpersoon – telefoonnummer contactpersoon;
  • Je bent in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam;
  • Je beschikt minimaal over HBO/WO werk- en denkniveau; beschikt minimaal over een HBO opleiding. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Geef in maximaal 1a4 pagina’s aan waarom je de meest geschikte bent voor deze opdracht. Je motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien je hiervoor wordt uitgenodigd;
  • Aantoonbare succesvolle ervaring met applicatie-migraties binnen grote organisaties, waarbij de kandidaat aantoonbaar de bovenstaande taken en verantwoordelijkheden had. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;

Wensen:

  • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Je hebt aantoonbare ervaring in politiek gevoelige en complexe omgevingen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Competenties: – Analytisch vermogen; – Omgevingsbewustzijn; – Samenwerken; – Relatiebeheer; – Resultaatgerichtheid; – Overtuigingskracht.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden plaats tussen 18 januari – 24 januari 2021. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Marco Buitenhuis bereikbaar op het nummer: 06-29602668. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2020-12-21 06:54:06

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! 👌



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden