Pitstop voor ambities
Detachering & recruitment

Programmamanager IV | Amsterdam

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Amsterdam
Aanvraagnummer:
A2019-1017
Startdatum:
01-12-2019
Verwachte einddatum:
01-12-2020
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
5 Dec 2019 8:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Wendy van Ooijen
Telefoonnummer:
06 – 29 98 58 99

Functie omschrijving

Quest4 is voor de Gemeente Amsterdam op zoek naar een Programmamanager IV voor 36 uur in de week.

Amsterdam woont!
Ruim 850.000 inwoners, zeker 150.000 ondernemers en meer dan 20 miljoen toeristen per jaar: het zijn de imposante cijfers van Amsterdam. Daarbij hoort een sterke, wendbare en presterende gemeentelijke organisatie. Zo starten we jaarlijks met de bouw van gemiddeld 7.500 woningen. We streven met onze partners naar klimaatneutraliteit in 2050. We creëren een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is. We scheppen een optimaal economisch klimaat met voldoende nieuwe banen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
 
Een van de sleutelspelers bij dit alles is Wonen. Deze directie werkt op vele manieren aan fijne buurten voor bewoners, met goede en betaalbare woningen voor alle Amsterdammers. Zie voor een indruk van de opgaven van Wonen: https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/. Voor deze prestaties is een optimale informatiehuishouding essentieel. Dat weet jij als programmamanager als geen ander.
 
Dankzij jou en je team vernieuwen we de informatiehuishouding van Wonen. Als een van de pijlers onder de vernieuwing van Wonen als geheel. We maken de processen slimmer en digitaliseren werkstromen. We introduceren nieuwe methoden, technieken en digitale hulpmiddelen. We zorgen voor inzicht en actie met behulp van nieuwe data-oplossingen. Ook vervangen en vernieuwen we systemen. Zo geven we Wonen de middelen in handen om zichzelf voortdurend te blijven vernieuwen en zich aan te blijven passen aan nieuwe uitdagingen.
 
Werkzaamheden

Dit ga je doen
Je staat aan het roer van een breed programma. Je leidt een programmaorganisatie met meerdere gevarieerd samengestelde teams. Relaties met alle stakeholders, de aansturing van de teamleden en leveranciers, de logistiek van het programma en – last but not least – de veranderkundige inbedding van de programmaresultaten in de staande organisatie leid jij probleemloos in goede banen. Je houdt goed het evenwicht tussen ontwikkelwerk en realisatie.
 
Dankzij jou levert je team de gewenste producten en diensten op volgens afgesproken kwaliteit, planning en budget. Onder jouw leiding en verantwoordelijkheid onderhouden de teamleden goede contacten met alle interne klanten, voelen zij feilloos aan wat er speelt, maken ze transparante keuzes en realiseren ze onze nieuwe informatievoorziening.
 
We werken in het programma met het instrumentarium van Scrum/Agile. Als programmamanager ben je de eindverantwoordelijke voor de flow naar de teams, in de teams en over de teamgrenzen heen. Dat doe je door belemmeringen voor de teams weg te nemen, onder meer door de schakel te zijn tussen Agile werken en een vaak nog niet-Agile omgeving.
 
Loopt een team tegen problemen aan? Is er bijvoorbeeld sprake van een leverancier die afspraken niet nakomt, van een opdrachtgever die ‘tijdens de wedstrijd met de doelpalen gaat slepen’, van een technische complicatie of van een planning die niet gehaald wordt? Dan neem jij de zaken strak in de hand en zorg je voor daadkrachtige oplossingen. Je bent uit jezelf open over dingen die misgaan en correctie behoeven.
 
We werken in dit programma samen met meerdere interne en externe leveranciers, met verschillende deskundigheden en identiteiten. We hebben een opdrachtgeverorganisatie die er bewust voor heeft gekozen om het pad naar de toekomst niet eerst helemaal op papier uit te tekenen en dan pas in te slaan. In plaats daarvan kiest Wonen ervoor om de reis zo in te richten dat de medewerkers zo snel mogelijk zo veel mogelijk leren. Op grond daarvan passen ze de route aan, maar niet de bestemming. Jij bent degene die zowel de lerende leveranciers als de lerende opdrachtgever begripvol en toch ferm bij de hand kan nemen en weer op weg kan helpen als dat nodig is. Dat doe je met het vanzelfsprekende gezag van je deskundigheid en ervaring, en door wie je bent. Je acteert op MT-niveau.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadswerken bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)

Hier ga je werken
Amsterdam groeit! Elk jaar komen er meer bezoekers, bewoners en bedrijven naar onze prachtige stad. Bij de gemeente Amsterdam werken we met 14.000 collega’s dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de 2,3 miljoen bezoekers van Sail, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is niet alleen ambtenaren en bestuurders maar ook burgers, bedrijven, bezoekers en alle overheids- en marktpartijen waarmee we samenwerken over de juiste informatie beschikken.
 
De verschillende onderdelen van het Amsterdamse Informatiedomein zien er, via de levering van software, gegevensbestanden, documentverzamelingen en informatieproducten (zoals kaarten, graphics en dashboards), op toe dat belanghebbenden in hun specifieke situatie weten wat ze moeten weten. Alleen dan kunnen ze ook weten wat ze moeten doen. Al onze informatie is beschikbaar, betrouwbaar, bestendig, benaderbaar, begrijpelijk en beschermd.
 
Ons I-domein kent meerdere onderdelen met verschillende deskundigheden. Die werken samen in dit programma voor Wonen. De direct verantwoordelijke managers van deze onderdelen hebben zich verbonden aan het succes van het programma Vernieuwing informatievoorziening Wonen

Functie eisen en wensen

  • In de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  • WO-werk- en denkniveau, liefst in een relevante richting, zoals informatiekunde, bedrijfskunde of bestuurlijke informatica.
  • Geef in maximaal 1A4 pagina aan waarom je de meest geschikte bent voor deze opdracht.
  • Meerdere jaren ervaring in een vergelijkbare positie/rol.
  • Heeft stevige ervaring met het begeleiden van verander- en ontwikkeltrajecten in een vergelijkbare setting
  • Heeft hands-on ervaring met diverse veranderkundige tools, zoals meervoudige diagnose- en interventietechnieken.
  • Heeft ervaring met zowel de klassieke informatiemanagementtools zoals BiSL, ITIL en PRINCE2, als moderne tools zoals Scrum, agile en DevOps.
  • Heeft kennis en ervaring met grootstedelijke vraagstukken.
  • Heeft kennis en ervaring van de Gemeente Amsterdam.
  • minimaal 1 relevante referentie (organisatie – naam contactpersoon – telefoonnummer contactpersoon.)

Aanvullende informatie

 Opmaak cv

  • In het Nederlands;
  • In word;
  • Maximaal 5 pagina’s.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Wendy van Ooijen bereikbaar op het nummer: 06 – 29 98 58 99. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2019-12-02 09:57:43



Status : Gesloten

Aanmelden voor functie

Aanmelden voor functie
NeeJa
Maximale uploadgrootte: 5MB

Conform de AVG-wetgeving verwijzen wij naar ons privacy statement.

Zoek opdrachten via Quest4

Aanmelden Job Alert

Wordt gevonden door Quest4

Open inschrijving