Projectleider Digitaal Procesdossier | Utrecht/Den Haag/Amsterdam

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Utrecht/Den Haag/Amsterdam
Aanvraagnummer:
A2020-0433
Startdatum:
01-10-2020
Verwachte einddatum:
01-04-2021 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
16
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
15 Sep 2020 8:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Marco Buitenhuis
Telefoonnummer:
06-29602668

Functieomschrijving

Wij zijn voor het OM op zoek naar een Projectleider Digitaal Procesdossier (DPD) op basis van 16 uur per week.

De functie:
De gevraagde projectleider monitort de implementatie op de vier parketten en vertaalt dit naar een gemeenschappelijk proces, en bewaakt de aansluiting met de ketenpartners. Daarnaast krijgt de projectleider de opdracht om de verdere uitrol voor te bereiden en de businesscase te actualiseren , voor het OM-deel.

Wij zoeken iemand die goed planmatig kan werken, zowel analytisch als verbindend sterk is, en snel kan schakelen van strategie naar uitvoering. De beoogde projectleider heeft oog voor de lokale belangen en processen en kan deze verenigen in een gemeenschappelijke werkwijze, De projectleider vindt het leuk om samen te werken met de verschillende OM onderdelen en met de ketenpartners. Daarnaast is affiniteit met IT een pré, van de projectleider wordt verwacht dat hij/zij een vertaalslag kan maken van de primaire processen naar de IT.

Taken en verantwoordelijkheden
De projectleider is verantwoordelijk voor:

  • Het opstellen van het implementatieplan OM;
  • Afstemming met de ketenpartners;
  • Het opstellen van interne en ketenvoortgangsrapportages;
  • Het afstemmen van de projectactiviteiten binnen het OM;
  • Organiseren en voorbereiden bijeenkomsten met stakeholders, business vertegenwoordigers en experts uit het OM;
  • Voortgangsbewaking op tijd, geld en kwaliteit;
  • Voorbereiding van besluitvorming richting stuurgroep, het ketenberaad en de portfolioboard;
  • De verbinding tussen IT/IV en de business.

Beschrijving Opdrachtgever:
Het OM is een landelijke organisatie verdeeld over tien arrondissementen. Deze zijn gelijk aan de tien regionale eenheden van de politie. Daarnaast is er een landelijk parket dat zich richt op de bestrijding van (internationaal) georganiseerde misdaad, en een functioneel parket dat criminaliteit bestrijdt op het gebied van milieu, economie en fraude.

Op de tien arrondissementsparketten beoordelen officieren van justitie, ondersteund door administratieve en juridische specialisten, enkele honderdduizenden zaken die jaarlijks binnenkomen. De zaken waarin hoger beroep wordt aangetekend komen bij een van de vier vestigingen van het ressortsparket. Daar heet de vertegenwoordiger van het OM ‘advocaatgeneraal’. De parketten worden geleid door hoofdofficieren van justitie en een hoofdadvocaatgeneraal. De landelijke leiding van het OM berust bij het College van procureurs-generaal (het College) in Den Haag. De minister van Veiligheid en Justitie is politiek verantwoordelijk voor het OM. Hij bepaalt samen met het College de prioriteiten in de opsporing en vervolging. In totaal werken ongeveer 5.000 mensen bij het OM.

Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel.

De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel:
Het project Het Digitaal Procesdossier (DPD) is een elektronisch ondertekend procesdossier dat digitaal door de politie bij het OM wordt aangeleverd. Het project DPD richt zich op de verandering van de papieren werkwijze naar de digitale aanlevering. Het DPD levert veel voordelen op voor de gebruikers: Documenten zijn beter leesbaar en bruikbaar, eerder beschikbaar en sneller te openen. Ook wordt een aantal handelingen overbodig en worden dossiers automatisch aan de juiste zaak toegevoegd, waardoor de foutgevoeligheid minder wordt. Het beoogde resultaat van het project DPD is dat in alle regio’s alle bij de politie in BVH opgemaakte zaken digitaal verzonden kunnen worden naar OM en daarna, naar de Rechtspraak en via het advocatenportaal naar advocatuur. Dat komt neer op zeker 80% (ca.180.000) van alle zaken die aan het OM worden verstrekt. Het is een belangrijke stap in de ketenbrede doelstelling om ‘papier uit de keten’ te halen. De voorgestelde DPD werkwijze is niet het eindproduct, maar een eerste stap voor de komende jaren en een voorsortering op) toekomstige ontwikkelingen.

Het DPD zal stapsgewijs ingevoerd gaan worden, op verschillende onderdelen van het werkproces. Vier parketten staan gereed om te starten met een procesimplementatie. Voor de volgende fase zijn we op zoek naar een projectleider DPD.
Betreft een tijdelijke inzet ten behoeve van de duur van het project DPD.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je bent beschikbaar voor gemiddeld 16 uur per week voor de periode van 6 maanden;
  • Je hebt een afgeronde WO opleiding;
  • Beschikt over een certificering op het gebied van projectmanagement, zoals Prince2, IPMA, PMP of vergelijkbaar;
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring als projectleider in complexe omgevingen. De complexiteit zit in de politiek-bestuurlijke omgeving en diversiteit aan belangen en werkwijzen doordat verschillende organisaties deel uit maken van de keten. Geef aan hoeveel jaar ervaring. Je dient deze ervaring aantoonbaar te maken in het CV;
  • Minimaal 5 jaar relevante aantoonbare werkervaring in de strafrechtketen. Geef aan hoeveel jaar ervaring. Je dient deze ervaring aantoonbaar te maken in het CV;
  • Je hebt 3 jaar relevante aantoonbare werkervaring met het leiden van projecten met een IT/IV component. Je dient deze ervaring aantoonbaar te maken in het CV;
  • Je hebt 3 jaar relevante aantoonbare werkervaring met het leiden van procesoptimalisatietrajecten in een projectleidersrol. De procesoptimalisatie ziet toe op het verbeteren, vereenvoudigen en structuren van primaire werkprocessen. Geef aan bij hoeveel projecten je de procesoptimalisatietrajecten hebt gedaan. Je dient deze ervaring aantoonbaar te maken in het CV;
  • Graag ontvangen wij een persoonlijke motivatie waarin je toelicht waarom je geschikt bent voor deze functie en wat je voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 200 woorden – niet in de 3e persoon geschreven).

Wensen:

  • Je bent beschikbaar binnen 2 weken. Zo niet geef aan binnen hoeveel weken je kan starten.

Kerncompetenties en ervaring:

  • Plannen en organiseren;
  • Bestuurlijke sensitiviteit;
  • Kennis van het primair proces van het OM;
  • Gecertificeerd in opleiding projectmatig werken;
  • Anticiperen (op kritische momenten);
  • Verbinden (zowel met de praktijk als in de keten);
  • Initiatief en pro-actief;
  • Ervaring met projecten met een ICT-component en implementatietrajecten.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden plaats in week 39. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent. Gesprekken vinden digitaal plaats (skype of whatsapp video).

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Marco Buitenhuis bereikbaar op het nummer: 06-29602668. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2020-09-04 07:15:44



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden