Projectmanager informatievoorziening | Den Haag

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2020-0395
Startdatum:
01-09-2020
Verwachte einddatum:
31-08-2021 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
9 Jul 2020 8:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Marco Buitenhuis
Telefoonnummer:
06-29602668

Functieomschrijving

Wij zijn voor het Rijksvastgoedbedrijf op zoek naar een Projectmanager informatievoorziening op basis van 36 uur per week. 

Project:
Binnen afdeling PIM zijn we op zoek naar iemand die projecten gaat leiden op het gebied van informatievoorziening. Je bent verantwoordelijk voor de projectinitiatiefase, projectuitvoering- en beheersing en fase van projectafsluiting. Daar hoort bij dat je gaat aanbesteden en implementeren waarbij je leveranciers gaat aansturen. Om dit te bereiken is noodzakelijk dat je een flinke dosis kennis van informatievoorziening meeneemt. Verder ben je op de hoogte van informatieveiligheid, privacy en relevante wet- en regelgeving. Als projectmanager weet je ook de juiste technische middelen in te zetten en de juiste specialisten daarvoor te betrekken en is het je taak om alles in goede banen te leiden, heb je oog voor obstakels maar ga je altijd voor kwaliteit en het behalen van resultaten. Je bent geduldig, weet van aanpakken en denkt en werkt oplossingsgericht. Kortom: jij gaat ervoor zorgen dat alle veranderingen rondom de informatievoorziening doorgevoerd gaan worden.

Opdrachtomschrijving:

Wat vragen we van je:

  • Je bent in staat om realistische ramingen te maken van budget, capaciteit en looptijd van projecten;
  • Je bent in staat om te bepalen welke capaciteit wanneer nodig is voor je projecten;
  • Je bent in staat om risico’s te identificeren, impact te bepalen en zorgen voor alternatieven en het nemen van maatregelen als deze het projectresultaat verstoort;
  • Je bent in staat om doelen, wensen, prioriteiten van stakeholders op te halen en gericht sturen op realisatie daarvan;
  • Je stelt het eindresultaat van projecten voorop en weet overzicht te houden;
  • Je bent je bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen binnen de betrokken in- en externe organisaties en partijen en stemt aanpak hierop af;
  • Je legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie en de realisatie van het project en doelstellingen relevante personen en leveranciers;
  • Je stelt voor diverse IV projecten een PID en projectplan op;
  • Je draagt zorg voor dat IV projecten kwalitatief goed en binnen planning en budget worden uitgevoerd;
  • Je bent verantwoordelijk voor de sturing, management en oplevering van je projecten;
  • Je kunt aanbestedingstrajecten en functionele uitvragen opzetten t/m gunningsfase;
  • Je zorgt ervoor dat de IV projecten passen binnen de gestelde architectuurkaders;
  • Je rapporteert over de voortgang van projecten aan diverse stakeholders op verschillende niveau’s;
  • Je bent in staat om vanuit IV diverse technische- en/of functionele upgrades/releases te begeleiden naar oplevering.

Opdrachtgever:
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) maakt integraal deel uit van de Rijksoverheid en valt onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het Rijksvastgoedbedrijf zet vastgoed in voor de realisatie van rijksoverheidsdoelen, in samenwerking met en met oog voor de omgeving.

Binnen het Rijksvastgoedbedrijf vormt informatievoorziening een belangrijk onderdeel van de organisatie. De bedrijfsprocesarchitectuur en de daarbij behorende integrale informatievoorziening vormt het zenuwstelsel voor een slagvaardig, efficiënt en innoverend Rijksvastgoedbedrijf. Binnen het Rijksvastgoedbedrijf is de afdeling Proces- en Informatiemanagement (PIM) verantwoordelijk voor:

  • Het bepalen en vaststellen van het informatiebeleid/ informatiestrategie;
  • Het adviseren en begeleiden bij het vaststellen van de processen;
  • Het ontwikkelen van de enterprise-architectuur;
  • Het uitvoeren van het functioneel beheer van alle informatiesystemen die binnen het RVB worden toegepast;
  • Het inrichten van het kwaliteitsmanagement RVB;
  • Verantwoordelijk voor de integrale beveiliging;
  • Het ophalen, bewerken en leveren van kaders voor het RVB. Hoe zien ze er uit, hoe goed zijn ze omschreven en hoe uitvoerbaar zijn ze?
  • Het adviseren over de juiste managementinformatie om te sturen en te verantwoorden, in nauwe samenspraak met de andere directies.

Naast interne bedrijfsprocessen en informatiebehoefte werkt het Rijksvastgoedbedrijf in een procesketen die in strategisch opzicht gerelateerd is aan de vastgoedportefeuille. Ook op tactisch en operationeel niveau wordt informatie gedeeld met beleidsmakers, andere diensten, gebruikers en leveranciers. Hiervoor verzorgt de afdeling PIM de ontwikkeling van informatiebeleid in brede zin.

Het werk van de afdeling PIM speelt zich af aan de vraagzijde van de informatiebehoefte. Er is een nauwe samenwerking met de afdeling ICT van de directie Financiën en Bestuursadvisering, waar de aanbodzijde van informatievoorzieningen wordt geborgd, al dan niet door regievoering op ICTdienstverleners. Tot slot zorgt de afdeling voor inhoudelijke verantwoording en vertegenwoordiging naar het kerndepartement.

Als projectmanager zorg je ervoor dat de goedgekeurde projectvoorstellen kwalitatief goed en binnen planning en budget worden uitgevoerd. Samen met vertegenwoordigers uit de organisatie en externe leveranciers zorg je ervoor dat je het projectresultaat realiseert. Daar hoort bij het communiceren met diverse stakeholders op verschillend niveau’s, het maken en bewaken van planning(en), tijdig rapporteren, beheersen van issues en risico’s en het tijdig nemen van maatregelen om deze risico’s te minimaliseren.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je beschikt over WO denk- en werkniveau;
  • Je hebt ruime aantoonbare ervaring op het gebied van Project (Portfolio) Management in vergelijkbare organisaties;
  • Je hebt aantoonbaar ervaring met het opzetten en implementeren van project portfolio management.

Wensen:

  • Je hebt specifieke ervaring op het gebied van projectmanagement (incl. PRINCE2);
  • Ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.

Overige vaardigheden:

  • Minimaal 3 aantoonbare succesvolle IV en ICT projecten;
  • Minimaal Prince2 Foundation gecertificeerd;
  • Minimaal PSM1 gecertificeerd;
  • BiSL gecertificeerd;
  • Minimaal 5 jaar toegepaste kennis van TMAP;
  • Kennis en ervaring met LEAN;
  • Minimaal 2 jaar relevante kennis en ervaring met vastgoedprocessen;
  • Vaardigheid in het analyseren van doelstellingen, wensen en behoeften van je opdrachtgever en het vertalen daarvan in projecten;
  • In staat zijn zonder vooraf bepaalde kaders een opdracht te formuleren en om te zetten in resultaten;
  • Vaardigheid in het omgaan met tegengestelde belangen die optreden bij de uitvoering van informatievoorzieningsprojecten;
  • Bezit een hoge mate van organisatiegevoeligheid;
  • Vaardigheid in het tot stand brengen van adviesproducten;
  • Vaardigheid in het onderscheiden van hoofd- en bijzaken;
  • Vaardigheid op het gebied van coördineren, organiseren, analytisch denken en proactief optreden;
  • Aantoonbare ervaring op de betreffende functieonderdelen in vergelijkbare (overheids)organisaties;
  • Zeer goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Marco Buitenhuis bereikbaar op het nummer: 06-29602668. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2020-07-08 06:24:26



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden