Requirements Specifier | Den Haag

Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2021-1524
Startdatum:
14-06-2021
Verwachte einddatum:
13-12-2021 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
09-06-2021 10:00
Contactpersoon Quest4:
Winhold Bartelink
Telefoonnummer:
06 – 46 12 98 22

Functieomschrijving

Wij zijn voor KOOP onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken op zoek naar een Requirements Specifier op basis van 36 uur per week.

Opdrachtomschrijving:
De Requirement specifier met XML kennis is de linking pin tussen businessvraag en implementatie. De Requirement specifier met XML kennis beschrijft functionaliteit waarmee business needs worden ingevuld.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • A. De oplevering van epics, features en userstories volgens de SAFe / Agile methodiek op basis van de Program Increment doelen. Deze hebben betrekking op de LVBB (en CUP /Marklogic platform) en liggen op aanleverkoppelvlak, specifieke LVBB functionaliteit, business API en op de Data Store-laag;
  • B. Ondersteuning product-owner qua bijwerken, opschonen en het (her)prioriteren van de backlog (backlog grooming);
  • C. Waar nodig het opleveren van procesontwerpen, Storyboards en andere producten die helpen bij het inzichtelijk maken (van de applicatie-ondersteuning) van werkprocessen binnen de business context van de bevoegde gezagen;
  • D. Het opleveren van functionele specificaties voor de bouw van de userstories op basis van analyse van de STOP/TPOD-standaard, eventuele overig relevante standaarden en afstemming met voornamelijk interne stakeholders;
  • E. Het ondersteunen (vraagbaak zijn) van de ontwikkeling en acceptietesten.

Project:
Situatieschets:
KOOP werkt samen met Kadaster en Geonovum aan een Landelijke Voorziening voor Bekendmaken en Beschikbaar stellen (LVBB) van wet- en regelgeving. Deze landelijke voorziening moet bij het inwerking treden van de Omgevingswet2 in 2022 operationeel zijn. KOOP werkt in dit project samen met meerdere overheidsonderdelen.

De LVBB is een landelijk centraal backoffice verwerkingssysteem dat verantwoordelijk is voor het valideren, bekendmaken en consolideren van alle besluiten die onder het Omgevingswet regime vallen.

De LVBB bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een Koppelpunt op basis van Digikoppeling-ebMS (voor betrouwbare overdracht voor omgevingsdocumenten);
  • Een Regisseur: een orkestratie-component voor het besturen van de validatie- en publicatieketen naar de repositories van Kadaster (OZON) en KOOP (OPeRA);
  • Een content platform (CUP genaamd) dat is bestaat uit een datastore/zoek oplossing in MarkLogic (XLST, XML, XQuery) en een business laag in Java.

Uiteindelijk zou bij de Omgevingswet door middel van een muisklik in een kaart de regelgeving op de desbetreffende plek zichtbaar gemaakt moeten worden. Of iemand zou bericht kunnen krijgen wanneer wetgeving in zijn of haar woonplaats is veranderd, of wanneer iemand toestemming krijgt om te bouwen.

De LVBB wordt ontwikkeld door één Scrumteam van circa acht personen. De analyse/specificatie werkzaamheden worden uitgevoerd door een Scrumteam van vier personen. Vanuit beide Scrumteams wordt nauw samengewerkt met:

  • Kadaster (ontwikkelpartner LVBB);
  • Een hostingbedrijf verantwoordelijk voor het hosten van producten en applicaties van KOOP);
  • Teams van andere productgroepen binnen KOOP, waaronder (beheer)teams van onder meer het CUPplatform, OEP en Attenderingsmakelaar;
  • Het team van informatiemodelleurs van KOOP dat verantwoordelijk is voor de informatiestandaard (genaamd STOP/TPOD) van de besluiten en regelingen.

De LVBB is onderdeel van het DSO stelsel en heeft koppelingen met systemen in de Publicatieketen van KOOP en de systemen van Kadaster en Rijkswaterstaat.

Probleemstelling en doel:
In het tweede halfjaar van 2018 is een eerste deel van de LVBB in productie genomen. Sinds begin 2020 is een betaversie van de LVBB in de productieomgeving live gebracht. De landelijke voorziening (LVBB) moet op 1 januari 2022 technische volledig operationeel zijn. Voor de implementatie van de Omgevingswet wordt gewerkt in enkele scrumteams van verschillende samenstellingen. Zo werkt onder meer een scrumteam aan de LVBB, terwijl andere scrumteams de portalen en overige systemen ten behoeve van de omgevingswet aanpassen. Daarnaast wordt de LVBB gekoppeld via services van het Kadaster aan de Landelijke Voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet.

In verband met het vertrek van de huidige requirementsspecifier per 12-8-21, is binnen het analyseteam behoefte aan een nieuwe requirementspecifier met XML kennis die requirements verzamelt en deze vertaalt naar epics, features en bouwbare user stories, specificaties voor de LVBB en de koppelvlakken voor de ontwikkeling van de LVBB door het realisatie Scrumteam. Voor informatie- en datamodellering en conceptuele uitwerkingen wordt de STOP/TP standaard gevolgd. De business analist/specifier specificeert in lijn met de standaard. Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden is het actief achterhalen van informatie en requirements. De Requirement specifier zal hiervoor de noodzakelijke inhoudelijke discussies voeren.

KOOP wil verbeteringen doorvoeren om zowel de kwaliteit van de software als de kwaliteit van het ontwikkelproces naar een hoger niveau te tillen. Met het gebruik van de Agile ontwikkelmethodiek wil KOOP hiervoor een belangrijke randvoorwaarde invullen.

Opdrachtgever:
De totstandkoming van de Nederlandse wet- en regelgeving is een complex proces met veel verschillende actoren. De informatiestromen en de daarbij behorende ondersteunende informatiesystemen die het digitaal publiceren en consolideren van wet- en regelgeving mogelijk maken, zijn zeer specifiek gericht op het wetgevings- en publicatiedomein. (Door)ontwikkeling van deze informatiesystemen, of (door)ontwikkeling van technische componenten waarmee deze informatiesystemen worden opgebouwd, vereist dan ook brede kennis van de vraagstukken die spelen binnen het domein van wetgeving en elektronisch publiceren.

Het Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheids Publicaties (KOOP), onderdeel van de Uitvoeringsorganisatie bedrijfsvoering Rijk (UBR) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ondersteunt de (beleids)doelstellingen van haar opdrachtgevers, die verantwoordelijk zijn voor de wet- en regelgevingsprocessen en (officiële) publicaties. KOOP is verantwoordelijk voor de verwerking, de officiële bekendmaking en publicatie en digitale toegankelijkheid van formele informatie van de overheid.

Opdrachtgevers van KOOP zijn (niet limitatief):

  • de Eerste en Tweede kamer der Staten Generaal;
  • diverse ministeries waaronder Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Justitie & Veiligheid, Buitenlandse Zaken en Infrastructuur & Waterstaat;
  • diverse Uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst en de Immigratie- en Naturalisatiedienst;
  • Zelfstandige Bestuursorganen als de Sociale Verzekeringsbank.

Binnen haar verantwoordelijkheden, ligt de focus van KOOP op het borgen van de wettelijke verplichting tot het bekendmaken en beschikbaar stellen van centrale en decentrale wet – en regelgeving met de hoogst mogelijke beschikbaarheid en integriteit. Het is van groot belang dat wet- en regelgeving en bijbehorende informatie zo goed mogelijk geïntegreerd en zonder redundantie (meervoudig voorkomen van dezelfde bestanden) beschikbaar en toegankelijk wordt gemaakt. Hierbij optimaliseert KOOP de vindbaarheid en leesbaarheid van documenten door toepassing van adequate structurering (standaardisering) en metadatering en toepassing van linked data principes.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau;
  • Je beschikt over een eigen (ontwikkel-)laptop met beveiliging, versleutelde harde schijf (encryptie), antivirussoftware en een stabiele internetverbinding t.b.v. de uit te voeren werkzaamheden;
  • Je hebt minimaal 4 jaar ervaring als analist of soortgelijke rollen in technisch- en organisatorisch complexe multi-stakeholder projecten (informatie analist, specifier, business analist);
  • Je hebt kennis van en ervaring met het ontwikkelen van software;
  • Je hebt kennis van en ervaring met XML-gebaseerde standaarden of uitwisselingsformaten.

Wensen:

  • Je hebt kennis van en ervaring heeft met vraagarticulatie en requirements analyse;
  • Je hebt kennis van en ervaring heeft met het documenteren van processen en functionaliteiten;
  • Je hebt kennis van en ervaring heeft met het begeleiden van ontwikkel-/implementatieteams;
  • Je hebt kennis van en ervaring heeft met Geo/GIS technologie;
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met en/of passendheid binnen de organisatie van de opdrachtgever o.a: (toetsbaar in motivatiebrief/CV en/of mogelijk gesprek); – Affiniteit met het juridische domein en bij voorkeur kennis van standaarden als Akomo Ntoso (AKN), ELI, Juriconnect verwijzingsstandaarden en identificatiestandaarden; – Affiniteit met het kennisdomein Ruimtelijke Ordening; – Ervaring met bedrijfsprocessen in het uitgeversdomein en/of het officiële publicaties- en overheidsinformatie domein; – Toets op beschikbaarheid;
  • Mate waarin je beschikt over de benodigde competenties: (toetsbaar in motivatiebrief/CV en/of mogelijk gesprek): – Goed kunnen samenwerken; binnen een multidisciplinair scrum-team, in Agile Scrum ICT-ontwikkelingsprojecten; – Communicatief en sociaal vaardig in woord en geschrift, in Nederlands taal; – Sterke analytische vaardigheden; – Flexibel en gezonde dosis pit; – Initiatief nemen, pro-actief en resultaat gericht; – Snel begrip van nieuwe kennisdomeinen.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Winhold Bartelink bereikbaar op het nummer: 06 – 46 12 98 22. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2021-06-08 06:25:35

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! 👌



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden