UX/Service Designer | Amsterdam

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Amsterdam
Aanvraagnummer:
A2020-0400
Startdatum:
01-10-2020
Verwachte einddatum:
01-04-2021 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
28 Aug 2020 7:00 AM
Contactpersoon Quest4:
Marco Buitenhuis
Telefoonnummer:
06-29602668

Functieomschrijving

Wij zijn voor de Gemeente Amsterdam op zoek naar een Senior UX/Service Designer op basis van 36 uur per week.

Senior UX/Service Designer:
Onderzoek Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente Amsterdam zoekt een Senior UX/Service designer. Iemand met ervaring met user centered-, service- en interactie design. Werken bij OIS van de gemeente Amsterdam betekent in teamverband elke dag met veel energie en plezier werken aan data gedreven vraagstukken en oplossingen voor een dynamische en leefbare stad, in een inspirerende werkomgeving én met de meest innovatieve technologieën.

Onderzoek Informatie en Statistiek (OIS):
De afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) verzamelt data over Amsterdam en verwerkt deze tot informatie. Van onderwerpen als de Amsterdamse bevolking, de woningvoorraad, de werkgelegenheid en de bedrijvigheid in de stad tot onderwerpen als veiligheid, verkiezingen, zorg en onderwijs. Ook ontwikkelt en beheert OIS de gemeentelijke datavoorziening DataPunt waarmee data en dataproducten beschikbaar zijn voor gemeente en publiek. Bovendien faciliteert OIS het DataLab, een fysieke werkplaats, kenniscentrum en open podium voor dataprofessionals en iedereen met interesse voor data-gedreven werken en datatoepassingen.

Data & Informatie is onderdeel van Onderzoek, Informatie en Statistiek.
Data & Informatie:
De teams die werken binnen Data&Informatie helpen gegevens over de stad vindbaar en toegankelijk te maken voor verdere verwerking door medewerkers van de gemeente, publiek en dataprofessionals. Data & Informatie biedt mogelijkheden voor o.a. (big) data-analyse in een beveiligde omgeving, business intelligence, beleidsonderzoek en predictive analytics.
Zo biedt de website Data en Informatie verschillende mogelijkheden om aan de slag te gaan met de beschikbare gegevens (data.amsterdam.nl), en werkt team Data Services  aan een generieke manier waarmee databronnen worden verwerkt en beschikbaar worden gesteld. Denk aan slimme verkeersroutes dankzij onderzoek met behulp van tijdelijke kentekencamera’s, met machine learning meldingen openbare ruimte doorgeleiden of data-analyse om de kortste afstanden tot afval containers te berekenen.
Daarbij worden allerlei nieuwe methodieken en technieken toegepast (zoals Rest API, GraphQL, CI/CD, DevOps, Cloud, Docker, Orchestration) die ook bij bedrijven als Google, Netflix, Spotify en Bol.com gebruikt worden. Er is de afgelopen 5 jaar een moderne ontwikkelstraat en organisatie gegroeid van op dit moment 100+ mensen in 10+ teams.

Team Digitale Identiteit:
Als Senior UX Designer kom je te werken in het team Digitale Identiteit, onderdeel van Data&Informatie. Het multidisciplinaire team Digitale Identiteit werkt aan verschillende applicaties die te maken hebben met dit onderwerp. Service Design en User Centerd Design zijn belangrijke uitgangspunten in de verdere ontwikkeling. Je komt te werken in een ervaren team met andere UX designers én researchers, ontwikkelaars (front- en back-end), een product owner en scrum master. Kritisch kijken naar eigen werk en dat van een ander vinden we belangrijk, net als met elkaar het avontuur aangaan!

Senior UX/Service Designer Digitale Identiteit:
Als Senior UX/Service Designer ben je verantwoordelijk voor het UX concept van de applicaties ‘Vooruit Inparkeren’ of ‘Vrjiwillig Machtigen’. Je komt te werken in het Team Digitale Identiteit, en werkt mee aan de ontwerpen en doorontwikkeling van de toepassingen voor een digitale identiteit oplossing. Je draagt bij aan de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke en toegankelijke applicatie voor alle Amsterdamers. Inclusiviteit is een belangrijk gegeven. Je werkt aan iets wat echt impact heeft!

We zoeken specifiek een kandidaat met ervaring met service en interaction design van taakgerichte, complexe informatiesystemen en (web)applicaties.

Werkzaamheden:

  • Het ontwerpen van het mobile first UX concept voor een mobiele toepassing voor de digitale identiteit;
  • Het opleveren van het interaction design en interface design gebaseerd op de webstijl van de gemeente Amsterdam;
  • Het toepassen van de accessibility richtlijnen op het UX concept en de uiteindelijke applicatie;
  • Het maken van high-fidelity prototypes;
  • Het afstemmen en overdragen van assets en specs aan het ontwikkelteam;
  • Je overziet en stuurt complete UX projecten van de (web)applicaties;
  • Je vertrekpunt bij het ontwerpen is altijd vanuit de gebruiker (user centered design).

Gemeentelijke organisatie:
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. 

De opdrachtgever(s):
Amsterdam is een unieke stad. Aantrekkelijk om te wonen, werken en studeren en toonaangevend als dynamische internationale metropool. Tegelijkertijd staat de stad voor een grote uitdaging. De snelle verandering van onze samenleving leidt tot nieuwe opgaven voor de stad. Een van die opgaven is het beter en slimmer benutten van gegevens van en over de stad. Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente Amsterdam speelt hierin een belangrijke rol. OIS helpt de stad beter te begrijpen en verder te ontwikkelen, onder andere door het verzamelen en publiceren van statistische informatie, het uitvoeren van beleidsonderzoek en het ontsluiten, koppelen en leveren van gegevens van en over de stad. Binnen OIS komt alles samen: (Big) Data, onderzoek en innovatie. Met dashboards, benchmarks en bestandsverkenningen wordt hier de basis gelegd voor het informatie-gestuurd werken in Amsterdam.

In Amsterdam wordt sinds drie jaar gewerkt aan een nieuwe infrastructuur voor het ontsluiten en gebruiken van databronnen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Deze infrastructuur is de stedelijke voorziening voor toegang tot databronnen op een gestandaardiseerde en veilige manier en draagt de naam DataPunt.
Amsterdam City Data (data.amsterdam.nl) is de zichtbare interface die gegevens die ontsloten zijn via DataPunt op een gebruiksvriendelijke wijze presenteert. Onderdeel van DataPunt is ook een uitgebreide catalogus van de beschikbare databronnen en een analyseomgeving die het mogelijk maakt om met behulp van moderne methoden onderzoek en analyse uit te voeren. Een groot aantal databronnen is ook als REST API beschikbaar. Daarnaast worden ook toepassingen ontwikkeld waarmee binnen en buiten de gemeente informatie wordt verwerkt en ingezet in operationele processen.

Wat bieden we je?

  • Een unieke werkplek binnen de overheid waar je een grote bijdrage levert aan de toegankelijkheid van (privacy gevoelige) gegevens;
  • De mogelijkheid om met Open Data te werken;
  • Een open cultuur, waarin er kritisch naar eigen werk wordt gekeken. Er heerst een gezonde druk op kwaliteit en voorgang, en er is ruimte om te onderzoeken hoe ‘het beter kan’.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je dient minimaal 1 relevante referentie op te geven. Vul in: organisatie – naam contactpersoon – telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met je en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie;
  • Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam;
  • Minimaal over een HBO werk- en denkniveau, in de richting van interaction design. Het werk- en denkniveau dient aangetoond te worden doormiddel van een diploma en/of werkervaring; Let op! Je moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd;
  • Geef in maximaal 1a4 pagina’s aan waarom je de meest geschikte bent voor deze opdracht. Je motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd;
  • Minimaal 8 jaar werkervaring als user experience designer opgedaan, waarvan minimaal 5 jaar in een Agile/Scrum omgeving in een multidisciplinair team. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Minimaal 8 jaar ervaring met user centric design opgedaan, en je hebt ervaring in het toepassen van Service design technieken en methoden, zoals persona’s, klantreizen,service ecosystemen en service blueprints. Deze ervaring is duidelijk zichtbaar in CV of portfolio. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ruimer ervaring met Sketch, Invision en Adobe Creative Suite in de laatste 4 jaar. En je hebt ervaring met het opzetten en toepassen van design systems;
  • Je beschikt over een gevarieerd portfolio, welke is toegevoegd aan deze sollicitatie. Het aantal jaren ervaring dient duidelijk te blijken uit het cv;

Wensen:

  • Ervaring met user interface design. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ervaring met Inclusive Design. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv;
  • Ervaring met UX Design in online publieke dienstverlening. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Competenties:

  • Teamplayer;
  • Resultaatgericht;
  • Nieuwsgierig;
  • Analytisch.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden plaats op in de week van 15 september tot en met 21 september 2020. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Marco Buitenhuis bereikbaar op het nummer: 06-29602668. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2020-08-21 06:45:36



Solliciteer nu


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB
Status : Gesloten

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden